Prosjekt Manndalen

KAMM/Grendeutvalget i Skardalen, Manndalen og Nordnes har fått prosjektmidler fra Troms fylkeskommune og Kåfjord kommune til et prosjekt for og om Manndalen. Vi gjennomfører prosjektet i tett samarbeid med Manndalen ungdoms- og idrettslag. Vi behøver DITT engasjement for bygda for å lykkes!

Dette er presentasjon av Prosjekt Manndalen. Det igangsettes nå, og skal gjennomføres i løpet av et års tid.

Vi tar imot innspill på facebook, på post@manndalen.no, på telefon 91104059 osv.  Etter hvert vil vi oppsøke arenaer der innspill kan gis. Man kan være anonym om man ønsker.
 

 

Prosjektet går ut på å lage en beskrivelse av Manndalen, hvem vi er, hva vi har å tilby, og hvilken utvikling vi ønsker for bygda vår. Et prosjekt som går ut på å forsøke å finne felles mål i forhold til utviklingen i bygda, og veier som peker frem til måloppnåelse. Vi ønsker å lage en beskrivelse av Manndalen som kort sagt går ut på dette:

 

annfrid pedersen6.jpg

 

  1. Historisk bakgrunn

  2. Hva har vi, hvor er vi?

  3. Hvor skal vi?

Fotos; Annfrid Pedersen

 

Vi behøver DEG og dine tanker og synspunkter

Prosjektet er avhengig av innspill fra dere alle. Det er bare vellykket om flest mulig kommer med innspill og synspunkter på hva de mener er viktig å i forhold til bygda vår. Det er mange spørsmål som behøver svar og synspunkter.

Hvem er vi?

Hva har vi å tilby?

Hva er spesielt for Manndalen, for området, for menneskene, for vår historie? Er det noe spesielt?

Hvilke elementer skal vi ta med oss videre i fortellingen om Manndalen og manndalingen?

Hva ønsker vi å bli? Hvilken utvikling ønsker vi?

Hvilke visjoner har vi for bygda som helhet?

Hvordan skal vi nå våre felles mål?

Ingen tanker og ideer er for «dumme». Visjoner er fremtidsdrømmer. Selv om ikke alle drømmer lar seg realisere, er de viktige for å ha for å gi fremtidshåp og drivkraft til å gjennomføre noe.

 

Bare ved å sette seg mål, kan man vite hvor man skal gå

Om vi får til å lage en beskrivelse basert på innspill fra bygdefolket og andre som kjenner til Manndalen, kan denne beskrivelsen brukes som et verktøy i fremtiden.

Basert på våre felles visjoner og mål for bygda, har lag og foreninger, institusjoner, bedrifter, kommunen og andre et mål å styre sine aktiviteter etter i lang, lang tid fremover.

 

Nettsted som verktøy og markedsføring utad

Vi tenker oss å oppgradere og videreutvikle nettstedet Manndalen.no til en portal for bygda, der aktiviteter, turmål, fritidssysler, foreninger, lag, bedrifter m.m. presenteres.

Dette nettstedet er tenkt å bli et verktøy for oss som bor her og et vindu utad for å lokke folk til å komme nettopp hit.  

Med dette prosjektet har vi mulighet til å markedsføre bygda som en helhet og utvikle Manndalen til en merkevare, et kvalitetsmerke, et mål i seg selv.

 

Vi håper vi lykkes og vi tror dette er en kjempemulighet for bygda vår!

Prosjektet er startet 1. mars, og vil gå til 2016. Lisa Vangen er prosjektleder. Ta gjerne kontakt på post@manndalen.no, eller tlf. 91104059.

inge hansen1.jpg

Foto: Inge Hansen

 

 

 

 

Utdrag fra søknad:

«Århundrers skiftende tider, med ulike folkeferd i hverandres spor har merket folket. Samens sans for humor og erotikk, finlendernes melankoli og tunge rytme og nordmennenes gå-på humør sammen med naturens egen stillhet, har gjennom tidene skapt egenartede mennesker i grenda. (…)

Så sitter en der med følelsen av å merke århundrers pulsslag gjennom dalen, akkompagnert av den nye tid som bryter fram når riksvegen engang kommer, og lyset fra Sikkajokk har blitt en realitet.

Det står til dem som skal lede denne overgangen at de har evne både til å lytte til grendas egenartede pulsslag og til å samordne det hele med folkets pulsslag til gang for alle parter».

K-Ness Nordlys 16.des.1950

 

Denne beskrivelsen av Manndalen fra 1950 viser til våre røtter, til datidens samfunn og utfordringer og tanker om framtiden. I dag, 65 år senere, gir denne hilsenen fra fortida en påminnelse om at vi som innbyggere har et ansvar for å ivareta vårt lokalsamfunn og kultur. Oppfordringen fra fortiden er stor. For hvordan skal man lytte til bygdas pulsslag og samordne det med folkets pulsslag til gang for alle parter? 

Et grunnlag for slik samordning kan være å lage en mest mulig helthetlig beskrivelse for bygda, en såkalt stedsanalyse.

I analysen forteller man hvor vi kommer fra historisk, hva Manndalen har å tilby, samt visjoner om hva vi ønsker å bli, hvilke tiltak som er viktige for å nå felles mål.

Dette prosjektet kan bidra til å peke ut nye muligheter innenfor næring, kultur og samfunnsutvikling generelt.

Sammen kan vi markedsføre oss som en helhet, noe som gir fordeler for alle parter. «Manndalen» kan nærmest utvikles til å bli et varemerke, et kvalitetsstempel.

 

Bilder av steder blir skapt, justert eller bekreftet i kommunikasjon med andre. Bildet av et sted er derfor sjelden entydig, men preges av den enkeltes erfaringer og sosiale relasjoner. Bildet av en bygd skapes av alle innbyggere, alle som har et forhold til bygda, av offentligheten, media og mange andre. Det er viktig at flest mulig får mulighet å komme med innspill om hva som er viktig for dem og deres mening om hva som vil gagne bygda. Det finns et utall fortellinger og interesser i et sted, og det kan bli en utfordring å finne felles mål og ønsker og veier fram til disse. En slik analyse kan derfor aldri bli fullstendig, men ved å åpne opp for at alle som ønsker kan delta i prosjektet vil man kunne få en mest mulig helhetlig beskrivelse fra et gitt tidspunkt i historien; akkurat nå.

Manndalen har et suverent utgangspunkt for å gjøre slik stedsanalyse.  Bygda har profilert seg gjennom en rik og spennende historie, med mange personligheter. Vi har bl.a. Baalsrudsaken, Riddu riđđu, Nyttårsnissetog, Sjåbakken og Svartskogen. Manndalen har utad et godt omdømme som stedet der man får ting til, dugnadsånden er levende og bygdepatriotismen er høy.

En prosess med stedsanalyse kan bidra til samkjøring av krefter som arbeider for bygdas ve og vel, og synergieffekten kan gi nye mål og visjoner for utvikling av bygdesamfunnet for fremtidige generasjoner. 

 

Formålet med en stedsanalyse i Manndalen er å få en helhetlig oversikt over stedets bakgrunn, nåværende situasjon og fremtidige muligheter, samt igangsette tiltak som leder mot mål som utarbeides. Analysen kan brukes som et verktøy for tiltak som planlegges i bygda, alt fra byggesaksbehandling til rydding av turstier. Analysen kan også brukes for å synliggjøre stedets fortrinn og muligheter, for eksempel i reiselivssammenheng, markedsføring og for å fremme bolyst og næringsliv i bygda.

En stedsanalyse kan gi bedre grunnlag for stedsforståelse og målinnretting i planlegging og byggesaksbehandling. En beskrivelse over hva ulike aktører ønsker til felles fremme for bygda, vil være et viktig verktøy for lokale foreninger og lag, institusjoner, kommunen, private og andre når en velger hvilke tiltak man skal arbeide med.

Resultatet vil bli en rapport om Manndalen. Men veien dit er også et mål; vi håper på å få en god prosess der mange ulike aktører går sammen med positiv innstilling og peker ut vyer og ønsker for framtidens bygd.

Felles grunnlag og felles mål er utgangspunkt for et robust lokalsamfunn som virker attraktivt både for de som bor på stedet og tilflyttere. Prosjektet vil løfte de verdier som allerede finnes på stedet, og åpne muligheter for nye mål og visjoner basert på de fortrinn stedet allerede har.

Et mål med prosjektet er at det skal ha overføringsverdi til plan- og stedsutviklingsprosesser andre steder etter avslutning.

 

Med vår kulturhistoriske kvaliteter i bunnen vil vi se på hvor vi står i dag, hvilket handlingsrom vi har, hvor vi vil og hvordan vi skal markedsføre stedet for å skaffe et enda bedre omdømme og fortrinn i forhold til næringssatsing og bygdeutvikling.

 

Del 1

Hvor kommer vi fra?

  • Historisk bakgrunn

Den første delen vil gi en kort historisk bakgrunn for bosetting, næringsliv og samfunnsliv i Manndalen.

Innsamling, dokumentasjon og systematisering. Skriftlig utarbeidelse.

Del 2

Hva har vi, hvor er vi?

Denne delen vil være innsamling, dokumentasjon og systematisering over hva som faktisk finnes i bygda. Hva har vi av tilbud?

Videre er det viktig hvilke bilder og verdier befolkningen har i forhold til stedet; hva slags forestillinger eller bilder finnes av Manndalen: særtrekk, kjennetegn, kvaliteter, mangler og ulemper?

Hvordan brukes ulike områder av bygda, hvem bruker stedet hvordan? Hva foregår av ulike virksomheter? På hvilke måter betyr stedet noe for ulike grupper?  

Hvilke interesser eksisterer for ulike utviklingsretninger for Manndalen? Eksisterer det ulike interesser i forhold til fysisk utforming, estetikk og visuell utforming, kulturarv og kulturmiljøer, kulturliv, rekreasjon, næringsvirksomhet, turisme og reiseliv, transport og infrastruktur, offentlige og private tjenester/servicefunksjoner?

 

Del 3

Hvor skal vi?

Den tredje delen vil handle om hvordan man ønsker utviklingen av bygda videre, på grunnlag av de to første delene og med et visjonært blikk.

Hvilke oppfatninger eksisterer om stedets muligheter, potensiale og forutsetninger? Hva er bra og bør bevares eller utvikles videre? Hva mangler eller er negativt og bør endres? Hva er felles mål og ønsker for alle deltakerne? Hva er mulig (eller umulig) å få til her? Hva slags elementer skal stedets identitet bygges opp rundt? Hvilke fremtidige muligheter ligger i Manndalen i forhold til næringsutvikling? Er det næringsveier som peker seg tydelig ut?

Hvordan ønsker vi at lokalsamfunnet vårt skal være? Hva er det optimale stedet? Og hvordan skal vi nå våre mål?

For stedsutvikling er mest mulig felles visjoner, verdier og handling positivt. Et viktig spørsmål i prosjektet vil være, «hva er det som kjennetegner vår bygd som kan være drivkraft for den videre utvikling?» Gjennom dette prosjektet kan man komme fram til reelle kvaliteter ved stedet, som kan brukes som fundament i den videre positive utvikling. Prosjektet kan bidra til å styrke folks tilhørighet til stedet, og med det gjøre stedet og regionen mer attraktivt for befolkningen og tilflyttere.