Høringsuttalelse vedrørene Statens vegvesens forslag til tunell og veitrasse på Løkvoll

Grendeutvalget har behandlet og levert høringsuttalelse til forslaget til tunellinnslag og nye vei på Løkvoll.

Vi er gjort kjent med Statens vegvesen sitt planforslag for tunnellinnslag, veitrase og nye avkjøringer på Løkvold.

Manndalen grendeutvalg gir sin tilslutning til valg av tunnellinnslag og trase for E6.

Manndalen grendeutvalg støtter ikke Statensvegvesens forslag til avkjøringer fra E6 til bygda. Vi anmoder om at avkjøringer som i dag beholdes, med avkjøringer i sørlig retning ved Statoil og ved Dávas/Manndalskroa. Dette begrunner vi med følgende:

Å redusere antallet avkjøringer til én v/Statoil vil

-        være til hinder for dagens næringsliv og framtidig næringsutvikling på Løkvoll, da forbipasserende vil få atskilling mindre mulighet til å bli orientert om tilbudene som finnes i bygda.

-        Vil hindre sørgående trafikk å få mulighet til å snu etter at de har passert krysset ved Statoil

-        Være til særlig hinder for reiselivsbedriften og spisestedet Dávas, å opprettholde og videreutvikle bedriften da det blir opptil 1,8 km lengere vei for besøkende.

-        Bety at beboere på Samuelsberg får atskillig lengre vei til butikk og andre tjenester

-        Kunne medføre at det blir skapt atskillig mer trafikkfarlige situasjoner da folk vil ta snarveier og krysse over E6 på steder som ikke er lagt til rette for dette,

-        Skape vanskeligheter for trailere og varetransport som skal inn i bygda/til butikker, da de må snu bilene i boligområde for å komme ut,

-        Aring, Manndalen Auto, Vatne Transport m.fl. vil tape areal til parkering/lasting av varer foran inngangsparti på sine bygg på grunn av bredere vei, og det vil bli vanskelig for store vogntog å snu mellom byggene

-        Løkvollstranda Camping vil miste betydelig andel vognplasser og vil tape sitt næringsgrunnlag

Manndalen grendeutvalg mener at fartsgrensa bør settes ned til 60 km/t for trafikk gjennom bygda.

Antallet underganger for myke trafikanter til fjæresiden bør økes til to, for å unngå at barn og andre krysser veien på andre steder en der det er tilrettelagt.