Picasa

KONTAKT OSS

post@manndalen.no

Trimstier

Her er beskrevet åtte trimstier i Manndalen og en i Skardalen. Stiene gir deg mulighet til å kombinere trim med en liten naturopplevelse. MUIL arbeider for å få skiltet trimstiene.

Utsikt fra Storhaugen (foto: Jørn Are Johnsen).

1. Čeallu. 2,5 km fra Statoil til trimboka ved høyspentledningene. 5 km til Skardalen. Relativt lett terreng etter traktorvei. Noe stigning. Nydelig utsikt mot Lyngsalpene og innover mot Trollvik. Flott tur i kveldssol! Start ved Lervoll, den nederste innkjøringen fra bygdeveien. Gå rett oppover langs innkjørselen og videre på sti til du treffer på traktorvegen. Parkering ved Statoil.

2. Jávvagieddi og Samuelsbergfjellet. Variert terreng, en del stigning, øverst del noe myrlendt. Videre kan turen gå mot Juppulbakkene og mot Fanasvárri/Båtfjellet hvor det er varde, eller over fjellet og ned Čoaffi, se artikkelen under. Trimbok på Jávvagieddi hvor det er flott utsikt over Lyngen og Kåfjord. Start ved E6, parkeringsplass. Mer informasjon og bilder.

3. Čoaffi - 570 moh Tydelig sti i relativt bratt terreng, en god halvtime opp. Det kan være glatt når det er vått - gode sko anbefales. Lavvo og bålplass på toppen. Flott utsikt over bygda. Turen videre kan gå mot Bálggesvárri og Revdalen - kjent fra Baalsruds dramatiske ferd mot frihet i Sverige, eller mot Steinelvvannet og videre over Samuelsbergfjellet   og ned til E6. Trimbok i Tverrelva og på Čoaffi. Parkering ved Manndalen skole. Start fra bygdevegen, 300 m oppover fra skolen.

4. Áddjástealli og Storhaugen.  Stien starter fra innkjørsel ved Geassegieddi (nedfor Steinmoen). Trimbok ved Áddjástealli. Derfra kan man fortsette til Storhaugen - 1192 moh. hvor det er fantastisk utsikt over bygda. Informasjon om startpunkt osv.

5. Kjerringdalen. 1 km i lett terreng. Trimbok. Start ved Kjerringdalsbrua.

6. Ápmelašdalen.  Forholdsvis lett terreng etter tydelig sti, noe stigning i begynnelsen. Gamme ved elva etter 3 km. Kjør vegen på østsiden av Bánnolbrua til snuplassen. Start  derfra.

Skáidihytta til venstre,                                 Ruovddáš til høyre. Foto: Lene Antonsen

7. Skáidihytta 4 km / Baalsrudhula 5 km Lett terreng etter tydelig sti. Fra hytta går det sti til Baalsrudhula, merket vei ned mot hula. Start ved geitfjøsene på Ruovddáš. OBS! Geitene er glad i billakk, parker ikke oppe ved fjøsene. Se bildeserie fra denne turen.

8. Skardalen Variert terreng etter kjerrevei/sti. Gruveminner. Gamme 5,5 km fra E6. Parkering ved E6. Følg fjellveien på tunnelsiden av elva for å komme til sti. Stien følger elva. Mer informasjon og bilder.

9. Møllenesset. Turstien til gapahuken ved Møllenesset er ca. 1 km lang. Den er barnevennlig og går i lett terreng. Stien starter ved Telehuset i Biedebakken. Man følger traktorveien fram til elva, videre følger man tydelig sti til gapahuken. Vinterstid kan man følge scooteløypa som går like forbi gapahuken. Fin fiskeplass om sommeren. Yndet sted for bålkos og akeaktiviterer om vinteren.